Kraljics matris – ladda ner vårt verktyg!

27 september 2017

Så här jobbar du med Kraljics matris – ladda ner vårt verktyg gratis!

Kraljics matris introducerades 1983 av Peter Kraljic. Matrisen är ett analysverktyg och en modell för fastställande av strategi för olika inköpskategorier. Den kan också användas för kategorisering av företagets leverantörer. Matrisen har vidareutvecklats på olika sätt genom åren, men grundmodellen håller fortfarande och är fullt tillräcklig för de flesta typer av inköpsverksamheter. Utgångspunkten i Kraljics matris är vilken betydelse en specifik inköpskategori har för det egna företaget eller organisationen (den vertikala axeln i matrisen) respektive leverantörsmarknadens komplexitet (horisontella axeln).

Betydelse för det egna företaget/organisationen kan vara ekonomisk och/eller strategisk. Leverantörsmarknadens komplexitet är framförallt beroende av om det finns många leverantörer att välja mellan (låg komplexitet) alternativt få (hög komplexitet).

För att underlätta kategoriseringen av olika inköpskategorier har Inköpsdesign tagit fram ett enkelt verktyg bestående av ett antal frågor som ska besvaras. Svaren på frågorna ger en indikation om var i Kraljics matris den aktuella inköpskategorin befinner sig som i sin tur bildar grund för inköpsstrategin.


« Tillbaka

Rådgör med en expert

Kontakta oss för en timmes gratis rådgivning. Vi tar en diskussion om dina utmaningar och behov oavsett om detta avser utbildningsbehov, rekrytering, metodstöd eller resursstöd.

Bli kontaktad

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Läs våra senaste nyhetsbrev »

Vi behandlar dina uppgifter enligt PUL. Läs mer här »

Ring oss gärna på 070-612 46 29