Rekrytera inköpare

Vi är experter inom inköp – det är vårt område. När vi rekryterar en inköpare till våra kunder är det mycket mer än så. Vi levererar kandidater med rätt kompetens och bakgrund. Vi ser alltid till att matcha kandidatens ambition och intressen med företagets område. På så sätt får ni en inköpare som strävar efter att utvecklas internt och vars intressen är gemensamma med företagets. Det har vi märkt är en ovanligt bra kombination.

Kontakta oss

Vi är specialister inom rekrytering av inköpare

Att rekrytera inköpare är relativt enkelt men att rekrytera rätt inköpare är betydligt svårare. Det finns ett stort utbud av rekryteringsföretag som erbjuder rekrytering av inköpare men det finns få som enbart arbetar med just inköpsrekryteringar.

Inköpsdesigns affärskoncept är att fokusera på det vi är riktigt bra inom – inköp. Därför arbetar vi enbart med konsulter och rekryteringar inom inköp. När du väljer som samarbetspartner kan du vara säker på att vi rekryterar rätt inköpare. Förutom att testa kandidaten när det kommer till inköpsuppgifterna så tar vi det ännu längre. Vi ser till att personen matchar er företagskultur, har ambitionen att utvecklas internt och att kunskapen stämmer överens med det som står på inköparens cv.

Detta gör att ni får en kandidat som har drivet, kompetensen och viljan att driva inköpsarbetet framåt. Ni rekryterar rätt inköpare med andra ord.

Hur vi rekryterar inköpare

Så hur rekryteras rätt inköpare? Det är många faktorer som spelar in bl.a. vilken bransch ni arbetar inom, vilken position ni vill tillsätta, arbetsuppgifterna och er företagskultur. Vi brukar presentera en generell process för rekrytering av inköpare som omfattar 8 steg. Dessa rekryteringssteg anpassas efter ert företag för att skapa en skräddarsydd lösning.

Vår rekryteringsprocess – 6-8 veckor

Steg 1 – Kravprofil
Vi sammanställer en kravprofil efter önskemål och listar krav på kunskap  samt meriterande kriterier.
Steg 2 – Sökning
Vi publicerar jobbannonsen i ett flertal marknadskanaler. Vid behov headhuntar vi även kandidater.
Steg 3 – Urval
Efter sökningen selekterar vi bland kandidaterna och tar vidare profilerna som matchar kraven.
Steg 4 – Intervju
Vi håller en djupgående intervju med kandidaten för att kunna sammanfatta profilen.
Steg 5 – Referenser
Vi kontaktar tidigare chefer eller kollegor för att sammanställa profil ytterligare.
Steg 6 – Slutkandidater
Vi presenterar våra kvalificerade slutkandidater till dig. Du väljer sedan vilka som ska kallas på intervju.
Steg 7 – Kundintervju
Vi ordnar detaljerna och bokar in intervjuer efter önskemål.
Steg 8 – Avtal signeras

Ni väljer vem ni vill anställa och skriver avtal med denna person.

Grattis till din nya kollega!

Glöm inte att beställa välkomstfika!
Att hålla en välkomstfika med sin nya inköpskollega är ett bra sätt att introduceras för varandra. Kontakta oss idag och lägg beställningen med leverans om 6 veckor – då har vi hittat rätt kandidat åt er.

Vad säger våra kunder om vår rekrytering?

Vi hade behov av en snabb rekrytering innan sommaren där vi behövde hitta en inköpare som kunde hjälpa mig få lite avlastning. Efter några veckor fick vi kandidater presenterade och träffade några varav en person anställdes. Det gäller att hitta rätt profil och förstå vilka vi är – det lyckades Inköpsdesign med. Pia Wirén, Nordic Procurement Manager, Selecta Läs kundintervju

Rekrytering inom inköp

Rekrytering av inköpare är betydligt mer komplext än vad det låter. Varje bransch har en egen definition av exakt vad en inköpare ska göra och därför blir det ofta problem när en generalist försöker tillsätta en inköpsposition med det snabbaste alternativet. Frågar du ett stort rekryteringsföretag vad som är skillnaden mellan en kategorichef inom mejeri jämfört med en kategorichef inom bygghandel förstår du rätt snabbt att deras ekvation är inköp = inköp.

Vi tar det ett steg längre. Vi vet hur inköp fungerar i respektive bransch och kan hjälpa dig rekrytera den inköpare som behövs för att få jobbet gjort. Vi ser långsiktigt på samarbetet och har återkommande kunder i över 15 år – det är vad vi kallar kvitto på bra inköpsrekryteringar.

Vi kan en sak helt enkelt – inköp.

Om du är intresserad av att få hjälp vid nästa inköpsrekrytering är du varmt välkommen att kontakta oss.

Vi hjälper dig rekrytera inköpare till dessa roller

Inköpschef (CPO)

En inköpschef hjälper dig få struktur i inköpsarbetet. Personen är helhetsansvarig för hela inköpsprocessen och hjälper företaget öka lönsamheten och konkurrenskraften via effektivt inköpsarbete. I arbetsbeskrivningen ingår formulerandet av inköpsstrategier, implementeringen inköpsprocesser och uppföljning av målsättningen.

Strategisk inköpare

En strategisk inköpare arbetar efter inköpsstrategierna och processerna som inköpschefen implementerat. Personen är ansvarig för ett antal produktområden och de medföljande leverantörerna i respektive område. Arbetet mäts bl.a. i omfattning av kostnadsbesparingar, risk reducering, minskade ledtider eller andra relevanta mål för organisationen.

Operativ inköpare

En operativ inköpare hjälper organisationen att köpa in varor, produkter eller komponenter efter avtal. I rollen ingår avropsinköp, orderhandläggning, administrativa inköpsuppgifter och leveransbevakning. Mycket av arbetet handlar om att få företaget att fungera genom att tillgängliggöra ett stadigt flöde av resurser som bl.a. behövs vid produktion.

Inköpscontroller

En inköpscontroller har en nyckelfunktion i en välfungerande inköpsorganisation. Personens uppgift är att bistå inköpschefen med inköpsanalyser som kan variera i omfattning. Från att mäta nyckeltal inom ett specifikt produktområde till att skriva interna policyer för hela företaget. Målet är att informera ledningen om arbetsprestanda, möjligheter, risker och förbättringsområden som företaget behöver adressera.

Caroline Nell

Hej! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er hitta rätt resurs inom supply chain, ring mig på 08-409 046 27 eller maila

caroline.nell@starckpartner.se

Boka

X