Caroline Nell
Hej! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er hitta rätt resurs inom supply chain, ring mig på 08-409 046 27 eller maila
16 december 2020
Coronapandemin kräver att majoriteten av rekryteringsprocessen sker digitalt, men det behöver inte bara innebära nackdelar. Tvärtom kan digital rekrytering vara både enklare och effektivare för den som är på jakt efter en inköpskonsult.
När företag och organisationer arbetar hemifrån står många kontor fysiskt tomma, men det finns fortfarande rekryteringsbehov som behöver lösas. Just nu är det digitala tjänster, som exempelvis Microsoft Teams eller Zoom som är det föredragna alternativet för att intervjua kandidater. Här är tre fördelar med att rekrytera digitalt.
Tidseffektivt
Att använda sig av en digital tjänst vid rekryteringsintervjuer är tidseffektivt. Personliga möten tar längre tid, kräver mer planering och gör att antalet intervjuer måste begränsas. Digitala möten är en möjlighet att träffa fler kandidater och på så sätt få ett större urval. Det är enklare att få en känsla för en kandidats personlighet över ett kort videosamtal, än genom att bara läsa ett cv. Ett personligt möte är alltid bra, men digitala möten fungerar som det idag.
Hållbarhet
En annan stor fördel är den insparade restiden, vilket öppnar upp för kandidater som är längre bort, rent geografiskt. Digitala möten kräver mindre resor och mindre tid för förberedelser. Det är hållbart både alla inblandade och för miljön.
Dyrt att rekrytera fel
Anställningsintervjuer tenderar att vara både tidskrävande och kostsamma. Att istället använda sig av korta videointervjuer är snabbt, smidigt och låter er dra nytta av digitaliseringen. Man undviker också att hamna i en situation där man efter en långdragen process sitter med ett fåtal toppkandidater som man inte träffat, som sedan kanske visar sig ha helt fel personkemin vid första mötet. Videomötet är ett enkelt sätt att känna om någon är aktuell för en tjänst eller inte.
Personlighetstest
En annan del av anställningsprocessen som enkelt sköts digitalt är personlighetstester. Att använda någon typ av personlighetstest för slutkandidater i en rekrytering är ett bra komplement som förhoppningsvis bekräftar intrycket som getts vid tidigare intervjutillfällen. Vidare är det viktigt att kandidaten får både en skriftlig återkoppling och en muntlig genomgång av testresultaten.
Läs mer om Inköpsdesigns rekryteringsprocess här