Inköpsdesign

Inköparens 5 tips för framgångsrikt hemarbete

16 september 2020

Coronapandemin gör att många inköpare arbetar hemifrån och kommer att göra det ett bra tag framöver. Marianne Köves, procurement officer och konsult på Inköpsdesign ger sina bästa tips för att lyckas bra med hemarbetet.

– Sedan 2013 har jag haft förmånen att vara på arbetsplatser som uppmuntrat att arbeta hemifrån vid behov. Det har gett mig ett försprång i hur man får allt att fungera på ett strukturerat sätt, säger Marianne Köves.

1. Skapa dina egna rutiner
Det krävs självdisciplin för att arbeta hemifrån på ett effektivt och långsiktigt sätt. Var noggrann i hur du lägger upp din arbetsdag. Skapa egna rutiner och en tydlig struktur.

– Jag har pratat med kollegor som inte är vana vid att arbeta på distans som fastnar i arbetsuppgifter. Man förlorar sig själv i det man håller på med och sitter som en ostbåge vid köksbordet. Det är inte hållbart på lång sikt och man är slutarbetad när kvällen kommer, säger Marianne.

2. Ta pauser och skippa inte lunchen
På ett kontor står man inte still vid sin arbetsplats hela dagen utan tar paus för att hämta kaffe och småprata med kollegorna. Pauser är nödvändiga även på hemmaplan. Ingår du i ett team, boka in gemensamma fikastunder digitalt. Det ger ett socialt sammanhang och skapar fasta tider.

– Inköpsarbetet inkluderar ofta mycket avtalsarbete. Det kräver mycket fokus och därför är det extra viktigt att ha planerade pauser. Undvik också frestelsen att jobba in lunchrasten, den finns där av en anledning.

3. Alternera arbetsplats och matcha den till arbetsuppgift
För att skapa variation, försök att ha olika arbetsstationer att alternera mellan. Se hemmet som ett aktivitetsbaserat kontor där arbetsstationen anpassas till vilken arbetsuppgift som ska utföras. Detta ger nyttig omväxling i både arbetsställning och omgivning.

– Jag lägger upp mina arbetsdagar strukturellt där vissa arbetsuppgifter utförs bäst vid köksbordet och andra i kontorsstolen. Efter lunch använder jag mig alltid av min stå-arbetsplats och ägnar mig åt uppgifter som kräver superfokus, såsom leverantörsavtal och avtalstexter.

4. Tillvara ta det digitala
Tidsvinsten av att inte behöva trassla sig iväg fysiskt gör att fler personer har möjlighet att delta i möten. Ta tillvara på detta och inkludera personer som i vanliga fall hade inkluderats först i ett senare skede.

– Boka digitala möten med kollegor som har motsvarade roll i andra städer eller länder. Just nu är alla lika sällskapssjuka, vilket är en unik chans att få utbyte av metoder och arbetssätt.

5. Träffa de personerna du kan
Det gäller att ha mesta möjliga energi under arbetstimmarna. När kontorets sociala bitar försvinner kan det vara svårt att hålla energinivån uppe. Om du har möjlighet, försök att träffa de människor som går under möjliga restriktioner.

– Det behöver inte nödvändigtvis vara en kollega, det räcker med att prata med grannen när du är ute och rastar hunden. Sådana småsaker ger bra energi, som du får tillbaka när du är tillbaka framför datorn igen, säger Marianne Köves.

Aktuellt

Visa alla nyheter

Caroline Nell

Hej! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er hitta rätt resurs inom supply chain, ring mig på 08-409 046 27 eller maila

caroline.nell@starckpartner.se

Boka

X