28 oktober 2024
Curant Klimat AB, med över 20 års erfarenhet inom klimatprodukter, strävar efter att leverera högkvalitativa lösningar till sina kunder. Men att hitta rätt personal kan vara en utmaning – särskilt när det gäller specialistroller. När företaget bestämde sig för att rekrytera en inköpsansvarig, vände de sig till Inköpsdesign för att säkerställa att rätt person kom […]
14 mars 2024
Efter några framgångsrika år som systerbolag inom House of People koncernen meddelar Starck & Partner idag en sammanslagning med Inköpsdesign för att stärka sin position som en ledande aktör inom rekrytering- och interimstjänster. Denna strategiska sammanslagning kommer att möjliggöra för företagen att erbjuda en ännu bredare och mer komplett portfölj av HR-tjänster till sina kunder. […]
20 december 2023
Hej Andreas Takacs berätta, vem är du? Jag är CPO på Green Cargo sedan 2019. Det innebär att jag är chef över inköp, fastighet och försäkring. Hur har din karriär sett ut? Efter mina studier, till civilekonom, så jobbade jag på vattenfall 13 år, det var där jag kom in på det här med inköp, […]
28 november 2023
Skolbänkar på plats! Nu är äntligen skolbänkarna på plats i skolan i Kenya. Vi på Inköpsdesign är mycket glada att kunna hjälpa till, så att alla barn som går i skolan, ska ha en bänk att sitta på istället för att tvingas sitta på golvet, det främjar lärandet som i sin tur är en väg […]
15 november 2023
När den globala klimatomställningen, nya svenska lagar och europeiska reformer ställer krav på att hållbarhet ska genomsyra organisationer och företag, har metoder för att ställa om och kunna redovisa utfallet utvecklats. Hållbara leverantörskedjor är en viktig del av det arbetet och en viktig del av inköparens ansvar och uppgifter.
12 oktober 2023
Riskbedömning är en grundläggande arbetsuppgift för inköpare. Men hur kan behovet av att riskbedöma påverkas av coronapandemin?
29 september 2023
Ett stort grattis till våra suveräna vinnare, Jasmine och Mats, som kammade hem segern i dam- respektive herrklassen. Era prestationer var helt otroliga, och ni är nu Padel-SM:s första superstjärnor.
När krisen uppstår gäller det som inköpare att vidta snabba åtgärder – men framförallt att samla på sig kunskap och arbeta strategiskt för att vara förberedd inför kommande kriser.
1 september 2023
-Mina bolag har under snart ett decennium sett till att barn i Kenya får gå i skolan. Att kunna få gå i skolan är bland det viktigaste man kan göra för att lyfta någon från fattigdom.
1 juni 2023
Nätverksmingel i Göteborg! I tisdags var Anna och Jens i Göteborg, Sveriges framsida, för att träffa kunder. Dagen bjöd bl.a på många spännande speedintervjuer hos TRR och senare på kvällen så avslutads det med mingel med ett gäng härliga konsulter.
Vilken fantastisk kväll vi hade tillsammans på Inköpsdesigns sommaravslutning. Boule tillsammans med fransk plockmat och dricka gjorde detta till en fantastisk säsongsavslutning.
2 april 2023
Vad var det som gjorde att du valde att jobba hos oss på Inköpsdesign?
Företaget passar mig, som handen i handsken, då man direkt känner att Inköpsdesign är ett företag med hjärta, och det inte är ett jättestort bolag, så då får man göra flera olika saker, vilket jag gillar. Det ska också bli kul att jobba med Jonas och Jens. Mina styrkor är att jag alltid respekterar människan, det tror jag är viktigt. Alltid ta sig tid till att lyssna på människor. Jag skulle beskriva mig som: kommunikativ och lyhörd samtidigt som jag jobbar personligt med varje konsult.
15 mars 2023
Hur ändras råvarupriser idag, kontra 2018, då vi varken hade covid-19 eller krig i Europa? Är det ens någon skillnad?
Det är en betydande skillnad, absolut. Företagen är mer osäkra om framtiden än vad de var tidigare, investeringsviljan är inte lika stor, det påverkar ju naturligtvis. Lågkonjunkturen trycker ned priserna på många råvaror, som aluminium, olja, stål och skogsprodukter, medan det finns ett strukturellt underskott på vissa råvaror, som koppar och nickel. Det har varit en överefterfrågan de senaste åren, där det har konsumerats mer koppar än vad som produceras. Det lutar mer och mer åt att koppar och nickel är i en prismässig supercykel, drivet av elektrifieringen av samhället
1 mars 2023
Vilket råd skulle du ge till någon som vill jobba med inköp & försäljning? Att inte vara för försiktigt, man måste våga att prova nya saker. Som leverantör har man inte alltid samma syn som kunden, och det är ju en inköpares uppdrag, att förstå vad kunderna vill ha innan dom själva vet det. Men man måste vara både diplomatisk och pragmatisk, samt välja strategiskt vad som är viktigast att lägga krutet på.
28 februari 2023
Utbildning är en nyckel ut ur fattigdom så för oss är det självklart att stödja denna typ av verksamhet när vi har möjlighet, säger Jonas Carlberg, VD på Inköpsdesign. Vårt bidrag gör det möjligt för Adalia att kunna gå till skolan och få mat. Utan vårt stöd hade Adalia troligtvis inte haft en chans att få utbildning, utan hade behövt hjälpa till med familjens försörjning.
21 februari 2023
Inköpsdesign är en del av en koncern som heter House for people, där ingår förutom Inköpsdesign också bolagen: Starck och partner: ett HR konsultföretag med 25 anställda samt Metodicum: ett utbildnings och konferens företag inom HR och arbetsmiljöfrågor.
14 februari 2023
Jag är en erfaren ledare och inköpschef som tycker om att bygga team där alla trivs. Min drivkraft är resultat, tydliga leveranser och förändring. Jag är en person som gillar utveckling samt att lära känna nya människor och företag.
10 februari 2023
Hållbarhet och inköp har varit på tapeten länge men vad ska man som inköpsfunktion utgår ifrån? I dag jobbar många företag med FN:s globala mål som utgångspunkt. Här är de och så fungerar de för företag.
31 januari 2023
Inköpsdesign växer och har anställt Jens Duvliden, som rekryterare och säljchef. Vi har ställt 5 snabba frågor till Jens.
2 juni 2021
Företaget Aritco Lift AB, ett GPTW ”Great Place to work” certifierat företag! Certifieringen baseras på Great Place to Work Institutes globala standard och är ett bevis på att de anställda upplever en mycket hög grad av trovärdighet, respekt, rättvisa, stolthet och kamratskap inom organisationen.
21 maj 2021
Arbetet med hållbar rekrytering utifrån ett rekryteringsperspektiv innebär att Inköpdesign arbetar med fördomsfri och kompetensbaserad rekrytering.
19 april 2021
Den 28 april hälsar Inköpsdesign åter välkommen till vårens andra nätverksmöte FLOW 2021 som denna gång handlar om inköparens verktyg och system. Träffen sker denna gång digitalt.
15 april 2021
19 mars 2021
En marknad som växer kan snabbt generera behov för nya kompetenser. Då kan det vara läge att ta in extern expertis. Det menar Lena Söderberg, vd för Inköpsdesign som specialiserat sig på konsulter inom inköp.
3 mars 2021
Effektiv avtalshantering. Vikten av second source. Och prognos i affärssystem. Årets första FLOW, Inköpsdesigns chefsnätverk för inköpare, med tema Inköparens verktyg och system blev en välbesökt digital tillställning.
– Det spelar ingen roll vilken typ av organisation du representerar. Det här frågorna är relevanta för alla inköpare, säger Helén Unger, moderator och inköpsstrateg på Inköpsdesign.
19 februari 2021
I en rapport menar Tillväxtverket att effekterna av covid-19 gör att lågkonjunkturen riskerar slå hårt och snabbt mot just små och medelstora industriföretag. Trots det finns det ljusglimtar och möjligheter till god utveckling.
5 februari 2021
Den 18 februari är det dags för årets första träff med chefsnätverket FLOW. Temat är inköparens verktyg och system. Träffen sker digitalt och i samband med det nya året öppnar nätverket upp för nya deltagare.
20 januari 2021
Med hjälp av dropshipping kan e-handelsbolag bedriva försäljning på nätet utan att först köpa in och lagerhålla produkterna. För inköpsorganisationen betyder dropshipping bland annat nya arbetssätt med längre och mer komplexa planeringscykler. Dropshipping innebär att ett e-handelsföretag, eller distanshandelsföretag, outsourcar logistik och varulager till en leverantör, vilken i sin tur levererar direkt till slutkund. Genom […]
21 december 2020
Hela 84 procent av svenskarna vill att deras kommun prioriterar varor tillverkade av återvunnit material vid offentliga upphandlingar. Men även för den privata sektorns inköpsorganisationer blir hållbarhetsarbetet allt viktigare.
16 december 2020
Coronapandemin kräver att majoriteten av rekryteringsprocessen sker digitalt, men det behöver inte bara innebära nackdelar. Tvärtom kan digital rekrytering vara både enklare och effektivare för den som är på jakt efter en inköpskonsult.
2 december 2020
Den 9 december är chefsnätverket FLOW tillbaka med en ny digital träff. Temat denna gång är de verktyg och system som inköparen använder sig av under inköpsarbetet.
– Deltagarna själva valde temat på den senaste nätverksträffen. Eftersom syftet är utbyte mellan människor och att dela erfarenheter tycker jag att det är ett bra sätt att välja tema på, säger medarbetare, på Inköpsdesign.
20 november 2020
10 november 2020
Varje år utser Dagens Industri de snabbast växande företagen i Sverige till Gasellföretag. Mindre än en procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven – i år blev Inköpsdesign ett av dem.
28 oktober 2020
Under coronapandemin har det strategiska inköpsarbetet fått lämna plats för brandkårsutryckningar för att lösa akuta problem. Men hur kommer den framtida inköpsrollen att formas i kölvattnet av pandemin?
14 oktober 2020
Chefsnätverket FLOW:s senaste träff handlade om kategoristyrning. Diskussionerna kretsade mycket kring hur man arbetar med kategoristyrning inom olika branscher.
1 oktober 2020
Den 7 oktober har chefsnätverket FLOW den första sammankomsten sedan sommaruppehållet. Möte kommer att ske digitalt och temat är kategoristyrning.
16 september 2020
Coronapandemin gör att många inköpare arbetar hemifrån och kommer att göra det ett bra tag framöver. Marianne Köves, procurement officer och konsult på Inköpdesign ger sina bästa tips för att lyckas bra med hemarbetet.
26 augusti 2020
Coronakrisen gör att många inköpare arbetar hemifrån och fysiska möten ersätts med videomöten. Erik Hjert, projektinköpare och konsult på Inköpsdesign redogör för fördelar och nackdelar med att arbeta hemifrån.
12 juni 2020
Inköpare som är med i hela produktionsapparaten bidrar med ett unikt kostnadsfokus som kan göra tydliga förbättringar i företagets lönsamhet. För att lyckas med det gäller det att göra inköpsfunktionen till en central del av verksamheten.
13 maj 2020
I perioder som präglas av stor förändring eller kris gäller det ofta att samtidigt parera omständigheter och hitta besparingar på ett strukturerat sätt. Här har inköpsfunktionen en mycket viktig roll. Ett sätt att effektivisera arbetet och lyckas bättre är att ta hjälp av en extern inköpskonsult.
30 april 2020
Nya perspektiv på verksamhetens processer, uppriktighet samt snabb och effektiv hjälp vid kriser. Det finns många fördelar med att ta hjälp av en inköpskonsult både ur ett kortsiktigt och långsiktigt perspektiv.
9 april 2020
19 mars 2020
Inköpsdesign har förändrat ramverket för att anpassa verksamheten till att fungera i virustider. Majoriteten av arbetet har flyttat över till att ske digitalt – allt från det dagliga arbetet på kontoret till kandidatintervjuer och kundmöten. Inköpsfunktionen hos företag behöver fungera under alla omständigheter.
5 mars 2020
Inköp är en stor kostnadspost i de flesta företag och därför gäller det att hålla koll på kassaflödet. För att lyckas krävs en förmåga att se framåt och ha riktlinjer för oförutsägbara händelser. En viktig del är att utforma avtal med flexibilitet och möjlighet till omförhandlingar och se till att handlingsplaner finns klara för olika scenarion.
28 februari 2020
Gunilla Gedda är sedan årsskiftet försäljningsansvarig för Inköpsdesign i Göteborg. Här berättar hon om det varma mottagandet från regionens företag, konsultuppdrag och det nystartade chefsnätverket FLOW.
26 februari 2020
Chefsnätverkets FLOW:s tredje träff handlade om personalfrågor med frågor om hur man får människor att arbeta med inköp och vad som motiverar en inköpare.
12 februari 2020
I takt med att inköpsbranschen utvecklas krävs nya kunskaper och färdigheter för dig som verkar inom den. För inköpare gäller det att ha koll på allt från vad digitaliseringen innebär till att tänka hållbart och samarbeta med experter. Här är fyra områden som morgondagens inköpare måste bemästra.
5 februari 2020
Inköpsrådets konferens Purchase to pay (P2P) går av stapeln den 11 februari på Berns i Stockholm där fokus är digitala inköpsprocesser. Inköpsdesign deltar som samarbetspartner tillsammans med Advince.
29 januari 2020
2019 blev det bästa året genom tiderna för Inköpsdesign sett till både omsättning och resultat. Nu anställer företaget fler medarbetare och satsar på att växa med ytterligare 25 procent under 2020. – Det är roligt att få avsluta decenniet på topp och gå in i det nya året med spännande mål och många nya medarbetare, […]
22 januari 2020
ISO-certifiering är ett bra sätt att arbeta med hållbarhet och hållbara inköp på ett mer strukturerat sätt. Det innebär att ditt företag certifierar sig mot en global standard och därmed uppfyller samma krav som liknande företag åtar sig att följa över hela världen. En oberoende certifiering ger trovärdighet och är ett bevis på att er organisation håller måttet inom exempelvis arbetsmiljö, kvalitet eller miljö.
15 januari 2020
Hallå där Gunilla Gedda, försäljningsansvarig för Inköpsdesign i Göteborg.
8 januari 2020
18 december 2019
Hallå där, Madeléne Martinsson, strategisk inköpskonsult på Inköpsdesign, som är gästföreläsare på yrkeshögskolor för blivande strategiska inköpare.
11 december 2019
För att lyckas strategiskt med inköp gäller det att ha specialistkunskap om just de inköp du ansvarar för. Ett smart knep är att bli kompis med specialister inom organisationen.
4 december 2019
Utöver självklarheten i att jobba med hållbarhet för planetens överlevnad, finns det goda skäl till att som inköpare arbeta med hållbara leverantörskedjor.
27 november 2019
När allt fler produkter blir tjänster krävs ett större strategiskt arbete av inköparen. Så här förändras inköparrollen när fokus flyttas till att köpa och implementera tjänster som förbättrar företagets marginal.
20 november 2019
Inköparorganisationen får ta större plats i företagen, vilket gör att inköparrollen blir allt viktigare. Här är fem anledningar varför.
15 november 2019
Att växa utan att köpa nytt kräver en effektiv inköpsprocess. Ett sätt att lyckas med det är att tillvara ta leverantörernas kunskap och låta dem ta större ansvar för allt från avtal till produktutveckling.
6 november 2019
Koll på kvalitén i inköpsprocessen kräver struktur och prioriteringsförmåga. Jonas Darke, strategisk inköpskonsult, berättar hur du kan tänka kring kvalitetssäkring.
1 november 2019
Inköpdesigns tredje träff för konsulter lockade 12 deltagare och bjöd på utbildning, nätverkade och god mat. Nästa konsultträff är redan i december.
30 oktober 2019
Det nystartade chefsnätverket FLOW första sammankomst blev en långlunch där inköpschefer från olika branscher pratade trender, hållbarhet och pris. Vid nästa tillfälle är fokus på riskanalys och riskbedömning.
23 oktober 2019
Ledningens viktigaste verktyg är inköpspolicyn. Den styr hur inköpen ska fungera i organisationen och formar hela inköpsverksamheten. Här får du tips på vad den viktiga inköpspolicyn ska innehålla.
17 oktober 2019
Dynamiska inköpssystem är en helt elektronisk process som kan användas för återkommande inköp till en upphandlande myndighet. Men vad har systemet för fördelar? Häng med när vi berättar hur systemen fungerar – och skiljer sig från ramavtal.
9 oktober 2019
Rollen som inköpare är bred och kan betyda olika saker beroende på var i organisationen du arbetar. Kolla in de vanligaste kategorierna av inköpare – och vad de gör.
2 oktober 2019
Inköpsdesign stödjer stiftelsen Aktiv Skola och deras arbete att förbättra skolan med hjälp av utbildningsmaterial, föreläsningar och rådgivning. Aktiv Skola fokuserar på områdena droger, grooming, hälsa, miljö och mobbing.
27 september 2019
Inköpsdesign åkte till Gotland 19–21 september för höstens kickoff. Det blev några härliga dagar fyllda med inspiration, lärdomar och aktiviteter.
25 september 2019
Nu startar Inköpsdesign det kostnadsfria chefsnätverket FLOW, som riktar sig till inköpschefer inom den privata sektorn.
20 september 2019
För att inköp ska bli framgångsrika krävs kommunikation med olika berörda parter inom företaget. Det går inte att som inköpare säga att man gjort allt arbete själv – bra inköp är ett grupparbete där målet är förankring i hela organisationen med stöd av ledningsgruppen.
18 september 2019
Här förklarar vi hur vägen till rätt produkt ser ut och varför förankring och förståelse för hur verksamheten arbetar och fungerar är avgörande för framgång.
5 september 2019
Produkt och pris är självklarheter för en inköpare. Här förklarar vi varför framgångsrika processer är minst lika viktigt – och vad du måste tänka på för att få rätt process på plats.
28 augusti 2019
Här får du bra tips för att känna dig trygg och förberedd inför nästa anställningsintervju.
21 augusti 2019
Här kan du läsa våra bästa tips för hur du ska tänka när du väljer dina referenser.
15 augusti 2019
Här kommer en guide med fem tips på hur du går tillväga för att skriva ett CV som fångar rekryterarnas intresse.
7 augusti 2019
Digital närvaro är minst lika viktig som ett traditionellt CV. Här får du tio steg till en optimerad Linkedinprofil.
4 juli 2019
Inköpsdesign kommer att ha öppet som vanligt under hela sommaren. Utöver att köra på i vanlig takt laddar de upp inför den kommande hösten.
3 juli 2019
Sara Jägborn svarar på nio frågor om sitt arbete och hur hon använder sin expertis för att hjälpa Inköpsdesigns kunder att ta tillvara på sina inköpsmöjligheter.
2 juli 2019
Arbetsmarknaden just nu är verkligen till fördel den arbetssökande. Kompetenta inköpare har sällan varit mer eftertraktade och många sitter med fler än ett erbjudande. Den som bestämt sig för att byta jobb kommer dessutom inte att vilja vänta på en utdragen rekryteringsprocess utan har ofta igång flera processer parallellt.
26 juni 2019
Den 18 juni arrangerades året sommarfest för Inköpsdesigns konsulter.
19 juni 2019
Som en del i målet att fördubbla omsättningen inom fem år gör Inköpsdesign en insats för att höja närvaron i Göteborg.
12 juni 2019
Inköpare har stor makt att påverka sitt företags miljöarbetet i rätt riktning. Här kommer sex tips på hur du som inköpare kan komma igång med ditt hållbarhetstänk.
5 juni 2019
Inköpsdesign tänker hållbart! Här kan du läsa en kort guide om märkningar för miljö och hållbarhet.
29 maj 2019
Här kan du läsa om FN:s Global Compact – världens största företagsinitiativ inom hållbarhet.
24 maj 2019
Inköpsdesign fyller 18 år och har stora planer för framtiden.
15 maj 2019
Pia Wirén, Nordic Procurement Manager på Selecta svarar på frågor om hållbara leverantörskedjor.
13 maj 2019
Vi frågade fem besökare varför hållbara inköp är viktigt.
Fem frågor till Sara som var ansvarig för Inköpardagen med fokus på hållbarhet.
Caroline Nell
Hej! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er hitta rätt resurs inom supply chain, ring mig på 08-409 046 27 eller maila
caroline.nell@starckpartner.se
Boka
X