Rekrytera inköpare
Vi är experter inom inköp – det är vårt område. När vi rekryterar en inköpare till våra kunder är det mycket mer än så. Vi levererar kandidater med rätt kompetens och bakgrund. Vi ser alltid till att matcha kandidatens ambition och intressen med företagets område. På så sätt får ni en inköpare som strävar efter att utvecklas internt och vars intressen är gemensamma med företagets. Det har vi märkt är en ovanligt bra kombination.
Vi är specialister inom rekrytering av inköpare
Att rekrytera inköpare är relativt enkelt men att rekrytera rätt inköpare är betydligt svårare. Det finns ett stort utbud av rekryteringsföretag som erbjuder rekrytering av inköpare men det finns få som enbart arbetar med just inköpsrekryteringar.
Inköpsdesigns affärskoncept är att fokusera på det vi är riktigt bra inom – inköp. Därför arbetar vi enbart med konsulter och rekryteringar inom inköp. När du väljer som samarbetspartner kan du vara säker på att vi rekryterar rätt inköpare. Förutom att testa kandidaten när det kommer till inköpsuppgifterna så tar vi det ännu längre. Vi ser till att personen matchar er företagskultur, har ambitionen att utvecklas internt och att kunskapen stämmer överens med det som står på inköparens cv.
Detta gör att ni får en kandidat som har drivet, kompetensen och viljan att driva inköpsarbetet framåt. Ni rekryterar rätt inköpare med andra ord.
Hur vi rekryterar inköpare
Så hur rekryteras rätt inköpare? Det är många faktorer som spelar in bl.a. vilken bransch ni arbetar inom, vilken position ni vill tillsätta, arbetsuppgifterna och er företagskultur. Vi brukar presentera en generell process för rekrytering av inköpare som omfattar 8 steg. Dessa rekryteringssteg anpassas efter ert företag för att skapa en skräddarsydd lösning.
Vår rekryteringsprocess – 6-8 veckor
Steg 1 – Kravprofil
Steg 2 – Sökning
Steg 3 – Urval
Steg 4 – Intervju
Steg 5 – Referenser
Steg 6 – Slutkandidater
Steg 7 – Kundintervju
Steg 8 – Avtal signeras
Ni väljer vem ni vill anställa och skriver avtal med denna person.
Grattis till din nya kollega!
Glöm inte att beställa välkomstfika!
Vad säger våra kunder om vår rekrytering?
Rekrytering inom inköp
Rekrytering av inköpare är betydligt mer komplext än vad det låter. Varje bransch har en egen definition av exakt vad en inköpare ska göra och därför blir det ofta problem när en generalist försöker tillsätta en inköpsposition med det snabbaste alternativet. Frågar du ett stort rekryteringsföretag vad som är skillnaden mellan en kategorichef inom mejeri jämfört med en kategorichef inom bygghandel förstår du rätt snabbt att deras ekvation är inköp = inköp.
Vi tar det ett steg längre. Vi vet hur inköp fungerar i respektive bransch och kan hjälpa dig rekrytera den inköpare som behövs för att få jobbet gjort. Vi ser långsiktigt på samarbetet och har återkommande kunder i över 15 år – det är vad vi kallar kvitto på bra inköpsrekryteringar.
Vi kan en sak helt enkelt – inköp.
Om du är intresserad av att få hjälp vid nästa inköpsrekrytering är du varmt välkommen att kontakta oss.
Vi hjälper dig rekrytera inköpare till dessa roller
Inköpschef (CPO)
En inköpschef hjälper dig få struktur i inköpsarbetet. Personen är helhetsansvarig för hela inköpsprocessen och hjälper företaget öka lönsamheten och konkurrenskraften via effektivt inköpsarbete. I arbetsbeskrivningen ingår formulerandet av inköpsstrategier, implementeringen inköpsprocesser och uppföljning av målsättningen.
Strategisk inköpare
En strategisk inköpare arbetar efter inköpsstrategierna och processerna som inköpschefen implementerat. Personen är ansvarig för ett antal produktområden och de medföljande leverantörerna i respektive område. Arbetet mäts bl.a. i omfattning av kostnadsbesparingar, risk reducering, minskade ledtider eller andra relevanta mål för organisationen.
Operativ inköpare
En operativ inköpare hjälper organisationen att köpa in varor, produkter eller komponenter efter avtal. I rollen ingår avropsinköp, orderhandläggning, administrativa inköpsuppgifter och leveransbevakning. Mycket av arbetet handlar om att få företaget att fungera genom att tillgängliggöra ett stadigt flöde av resurser som bl.a. behövs vid produktion.
Inköpscontroller
En inköpscontroller har en nyckelfunktion i en välfungerande inköpsorganisation. Personens uppgift är att bistå inköpschefen med inköpsanalyser som kan variera i omfattning. Från att mäta nyckeltal inom ett specifikt produktområde till att skriva interna policyer för hela företaget. Målet är att informera ledningen om arbetsprestanda, möjligheter, risker och förbättringsområden som företaget behöver adressera.