Låt oss hjälpa er att rekrytera rätt
Rekrytering av inköp & supply chain medarbetare
Vi är experter inom inköp och supply chain– det är vårt område. När vi rekryterar en inköpare/supply chain medarbetare till våra kunder så får dom mycket mer än bara en tillsättning av en tjänst. Vi levererar kandidater med rätt kompetens och bakgrund genom evidensbaserade tester. Vi ser alltid till att matcha kandidatens ambition och intressen med företagets, genom en grundlig arbetsmetodik. På så sätt får ni en medarbetare som strävar efter att utvecklas internt och vars intressen är gemensamma med företagets. Det har vi märkt är en ovanligt lyckad kombination.
Vi är specialister inom rekrytering av inköpare och supply chain medarbetare
Att rekrytera inköpare/supply chain medarbetare är relativt enkelt men att rekrytera rätt inköpare/supply chain medarbetare är betydligt svårare. Det finns ett stort utbud av rekryteringsföretag som erbjuder rekrytering av inköpare och supply chain tjänster men det finns få som enbart arbetar enbart med inköp och supply chain rekryteringar.
Inköpsdesigns affärskoncept är att fokusera på det vi är riktigt bra inom – inköp och supply chain. Därför arbetar vi enbart med konsulter och rekryteringar inom inköp och supply chain. När du väljer oss som samarbetspartner kan du vara säker på att vi rekryterar rätt medarbetare. Förutom att testa kandidaten när det kommer till arbetsuppgifterna så tar vi det ännu längre, vi utför tester genom Alva Lab´s testverktyg, där vi mäter bl.a. logisk förmåga GMA (general mental ability) och personlighetstest genom den s.k. 5-faktormodellen (Vänlighet, Samvetsgrannhet, Extraversion, Emotionell stabilitet samt öppenhet). Vi ser till att personen matchar er företagskultur, har ambitionen att utvecklas internt och att kunskapen verkligen stämmer överens med det som står på cv:t.
Detta gör att ni får en kandidat som har drivet, kompetensen och viljan att driva arbetet framåt. Ni rekryterar rätt inköpare/supply chain medarbetare med andra ord.
Hur vi rekryterar inköp och supply chain medarbetare
Så hur rekryteras rätt person för jobbet? Det är många faktorer som spelar in bl.a. vilken bransch ni arbetar inom, vilken position ni vill tillsätta, arbetsuppgifterna och er företagskultur. Vi brukar presentera en generell process för rekrytering av inköpare/supply chain medarbetare som omfattar 10 steg. Dessa rekryteringssteg anpassas efter ert företag för att skapa en skräddarsydd lösning. Processen tar ca 6-8 veckor i de steg du ser nedan.
Vår rekryteringsprocess
Steg 1 – Kravprofil
Steg 2 – Sökning
Steg 3 – Urval
Steg 4 – Personanalys
Steg 5 – Kandidatintervju
Vi håller en djupgående intervju med kandidaten efter test/analys för att kunna sammanfatta profilen på det mest evidensbaserade och strukturerade sättet till er.
Steg 6 – Kandidatpresentation
Vi presenterar våra mest kvalificerade slutkandidater för er. Vi baserar urvalet på CV, tester/analyser och djupintervjuer och sammanställer sedan en presentation av de mest relevanta kandidaterna till er. Ni väljer sedan vilka som ska kallas på intervju.
Steg 7 – Kandidaturval
Steg 8 – Slutkandidater
Ni genomför slutintervjuer och väljer vem ni vill anställa.
Steg 9 – Referenser
Vi tar 2-3 referenser per kandidat samt en s.k. ”farfarsintervju” om ni önskar det.
Steg 10 – Uppföljning
Vi följer alltid upp rekryteringen med både arbetsgivare och kandidat, både 1, 6 och 12 månader efter avslutad rekrytering.
Glöm inte att beställa välkomstfika!
Vad våra kunder säger om vår rekrytering
Rekrytering inom inköp/Supply chain
Rekrytering av inköpare är betydligt mer komplext än vad det låter. Varje bransch har en egen definition av exakt vad en inköpare ska göra och därför blir det ofta problem när en generalist försöker tillsätta en inköpsposition med det snabbaste alternativet. Frågar du ett stort rekryteringsföretag vad som är skillnaden mellan en kategorichef inom mejeri jämfört med en kategorichef inom bygghandel förstår du rätt snabbt att deras ekvation är inköp = inköp.
Vi tar det ett steg längre. Vi vet hur inköp fungerar i respektive bransch och kan hjälpa dig rekrytera den inköpare som behövs för att få jobbet gjort. Vi ser långsiktigt på samarbetet och har återkommande kunder i över 15 år – det är vad vi kallar kvitto på bra inköpsrekryteringar.
Vi kan en sak helt enkelt – inköp och Supply chain.
Om du är intresserad av att få hjälp vid nästa rekrytering är du varmt välkommen att kontakta oss.
Vi hjälper dig rekrytera inköpare till dessa roller
Inköpschef (CPO)
En inköpschef hjälper dig få struktur i inköpsarbetet. Personen är helhetsansvarig för hela inköpsprocessen och hjälper företaget öka lönsamheten och konkurrenskraften via effektivt inköpsarbete. I arbetsbeskrivningen ingår formulerandet av inköpsstrategier, implementeringen inköpsprocesser och uppföljning av målsättningen.
Strategisk inköpare
En strategisk inköpare arbetar efter inköpsstrategierna och processerna som inköpschefen implementerat. Personen är ansvarig för ett antal produktområden och de medföljande leverantörerna i respektive område. Arbetet mäts bl.a. i omfattning av kostnadsbesparingar, risk reducering, minskade ledtider eller andra relevanta mål för organisationen.
Operativ inköpare
En operativ inköpare hjälper organisationen att köpa in varor, produkter eller komponenter efter avtal. I rollen ingår avropsinköp, orderhandläggning, administrativa inköpsuppgifter och leveransbevakning. Mycket av arbetet handlar om att få företaget att fungera genom att tillgängliggöra ett stadigt flöde av resurser som bl.a. behövs vid produktion.
Inköpscontroller
En inköpscontroller har en nyckelfunktion i en välfungerande inköpsorganisation. Personens uppgift är att bistå inköpschefen med inköpsanalyser som kan variera i omfattning. Från att mäta nyckeltal inom ett specifikt produktområde till att skriva interna policyer för hela företaget. Målet är att informera ledningen om arbetsprestanda, möjligheter, risker och förbättringsområden som företaget behöver adressera.
Hur kan vi hjälpa er?
Kontakta oss
Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig inom kort.